گیمرپا
مرجع رسمی اخبار، نقد و بررسی و مقالات اختصاصی بازی‌های رایانه‌ای

نقد و بررسی Unravel Two در سبک ماجراجویی و Side Scrolling

این اثر نسخه ی دوم بازی Unravel میباشد که در سال 2016 منتشر شده بود. در این سری بازی ها یک شخصیت عروسکی شکل کاموایی قرمز رنگی وجود دارد که به شکلی کاملاً فانتزی طراحی شده است و به عنوان شخصیت اصلی این بازی به ایفای نقش میپردازد. این عروسک قرمز رنگ کوچک ابتدا در اولین عنوان این بازی یعنی Unravel دیده شد و سپس در سری دوم این بازی به عنوان یکی از شخصیت های اصلی به ایفای نقش پرداخت. داستان این عروسک کاموایی که در Unravel حضور دارد از اینجا آغاز میشود که یک پیرزن مسن که در خانه ی خود تنها زندگی میکند، یکی از سرگرمی های آن بافتن لوازم کاموایی میباشد. در ابتدای بازی وقتی که پیرزن سبد کاموا های خود را برمیدارد و به نقد و بررسی Unravel Two سمت طبقه ی بالای خانه ی خود راه میوفت، یک توپ از کاموای قرمز رنگ آن از سبد میوفتد و پس از آن عروسک کاموایی متولد میشود. این عروسک پس از ایجاد شدن، داستان خود را دنیای جدیدش آغاز میکند. او پس از اینکه خودش را پیدا میکند از خانه ی پیرزن خارج شده و وارد طبیعت میشود و این آغاز ماجراجویی عروسک قرمز رنگ میباشد. این بازی به صورت کلی از ساختار جالبی برخوردار بوده و در جریان گیم پلی خود از حالت Puzzle نیز استفاده میکند. اما منظور از حالت Puzzle این بازی بدان معنا نیست که بازیکن باید در حین انجام گیم پلی به حل معما های سخت و وقت گیری بپردازد، بلکه صرفاً فقط چالش هایی در پیش روی بازیکن قرار میگیرد که با کمی دقت میتوان آن را پشت سر گذاشت. یکی معایب سری اول این بازی پایین بودن زمان گیم پلی آن میباشد، متاسفانه داستان Unravel علی رغم سادگی خیلی زود به پایان نقد و بررسی Unravel Two میرسد. اگر بازیکن بتواند وقت مفیدی را در جریان بازی بگذارد میتواند نهایتاً بین 3 تا 4 ساعت بازی را به پایان برساند.

Unravel Two

تاکنون مقدماتی را در رابطه با سری بازی های Unravel به استحضار رساندیم، اینکه بازی چگونه آغاز میشود، از چه داستانی برخوردار میباشد و ساختار آن به چه شکل میباشد و اینکه شخصیت اصلی آن از کجا می آید. به طور کلی سری اول Unravel که در سال 2016 منتشر شد توانست توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند، این بازی برای بازیکنانی که به سبک Side Scrolling علاقمندند میتواند عنوان جالب توجهی باشد. به گونه ای که میتوان گفت این بازی یکی از بهترین عناوین حاضر در قالب سبک خودش میباشد. سازندگان این بازی وقتی که با استقبال مطلوب کاربران مواجه شدند، شروع به ساخت عنوان دوم این بازی کردند که Unravel 2 نام دارد. این بازی برای اولین بار در رویداد E3 2018 شرکت EA معرفی شد. خوشبختانه این بازی نسبت به سری گذشته ی خود از بازه ی زمانی بیشتری در روند گیم پلی بازی استفاده کرده است، به گونه ای که بتواند بازیکن را نسبت به تجربه ی این بازی ارضا نماید. این بازی به صورت کلی از 7 قسمت مختلف بهره مند میباشد که هر یک از مراحل آن از مدت زمان گیم پلی قابل قبولی برخوردار هستند. علاوه بر مراحل اصلی، این بازی از مراحل جانبی هم استفاده میکند تا کسانی که به این عنوان علاقمندند بتوانند گیم پلی بیشتری را در این بازی صرف کنند.

Unravel Two Characters
Unravel Two Characters

داستان بازی

سری بازی های Unravel خصوصاً Unravel 2 که بحث اصلی ماست، به صورت داستان محور پیاده سازی نشده است. جالب است بدانید که از ابتدا تا پایان آن هیچگونه دیالوگی شنیده نمیشود. Unravel 2 بیشتر در قالب گیم پلی پیاده سازی شده و از موضوع داستانی آنچنانی بهره مند نیست و با وجود اینکه هیچگونه دیالوگی در بازی وجود ندارد اما موضوعات بسیار جالب و آموزنده ای در آن رقم میخورد که بسیار بحث برانگیز است. این بازی در ابتدا عروسک کاموایی قرمز رنگ را در یک قایق مسافرتی به نمایش میگذارد که این قایق نقد و بررسی Unravel Two مسافرتی در طول مسیر دچار صانحه ی طوفان شده و در این تلاطم عروسک قرمز رنگ از قایق به بیرون پرت میشود. پس از مدتی عروسک خود را در مجاورت ساحل پیدا میکند که اوضاع دریا آرام گرفته اما دیگر از قایق مسافرتی خبری نیست. او در میابد که باید خود را برای سفری طولانی آمده کند؛ سپس متوجه میشود که در جریان این سفر تنها نیست و یک عروسک کاموایی دیگر، اینبار در رنگ آبی به او ملحق شده و او را در ادامه ی مسیر همراهی میکند. پس از آشنایی 2 عروسک، این دو نخ های کاموایی که ساختار اصلی آنهاست به یکدیگر گره میزنند تا هیچ چیزی نتواند موجب فاصله ی بین این 2 عروسک گردد و آنها را از هم جدا کند. در ابتدای داستان وقتی بازیکن قسمت اول بازی را دنبال میکند، در دل طبیعت به جریان بازی میپردازد و هر چه جلوتر میرود شاهد علاقمند شدن این دو عروسک به همدیگر میشود. شاید عجیب بنظر برسد اما هر چه که بیشتر به ساختار موضوعی بازی فرو میروید، متوجه ابراز علاقه ی این دو عروسک میشوید و اینکه چقدر خالصانه با کمک یکدیگر چالش های پیش رو را پشت سر میگذارند. پس از پشت سر گذاشتن قسمت اول داستان بازی، عروسک ها یواش یواش وارد یک شهر میشوند. پس از ورود آنها به شهر، این دو عروسک قرمز و آبی رنگ به یک دختر نوجوان میرسند و با او همراه میشوند. دخترک نوجوان در ادامه یکی از دوستان پسرش را با خود همراه میکند و به اتفاق یکدیگر به ماجراجویی های مختلفی میپردازند. در مجاورت دختر و پسر نوجوان، عروسک های قرمز و آبی رنگ حضور دارند که گاهاً در بعضی چالش ها، دوستان نوجوان خود را یاری میکنند. این دختر و پسر در قالب هاله ای از نور وجود دارند و ظاهراً عروسک ها نمیتوانند شمایل واضح آنها را به صورت کامل مشاهده نمایند، از سوی دیگر نوجوانان نیز نمیتوانند حضور عروسک ها را تشخیص دهند. به صورت کلی وقتی بازیکن در جریان بازی حضور دارد، کمابیش شاهد بازیگوشی های این دختر و پسر نوجوان میباشد. به گونه ای میتوان گفت که عروسک های کاموایی قرمز و آبی با نوجوانان یک مسیر را پیمایش میکنند. عروسک ها پس از پشت سر گذاشتن قسمت اول داستان، وارد موقعیت مکانی فانوس دریایی (Lighthouse) میشوند که ادامه ی قسمت ها از طریق همین فانوس دریایی رقم میخورد؛ یعنی آغاز هر قسمت از همین فانوس دریایی و پایان هر قسمت نیز در همان اتفاق میوفتد. فانوس دریایی دارای چند طبقه میباشد که هر طبقه قسمت های مختلفی از مراحل را در خود جای میدهد. این فانوس دریایی به گونه ای متروکه میباشد و کسی در آن حضور ندارد، همچنین شمار بسیاری از وسایل آن را خاک گرفته و فرسوده شده اند. در طبقات مختلف فانوس دریایی نقاشی های خاک گرفته و کدری وجود دارد که پس از اتمام هر مرحله و انجام یک سری امور خاص در مراحل، موجب میشود که این نقاشی رنگ و لعاب جدیدی به خود بگیرد که هر کدام از آنها تصاویر زیبایی را به نمایش میکشند. دختر و پسر نوجوانی که در این بازی حضور دارند و در رابطه با آنها صحبت شد، گاهاً دست به بازیگوشی های خطرناک و دردسر سازی میزنند. به عنوان مثال در قسمت پنجم این بازی آنها به یک موقعیت مکانی ممنوعه ای که بیشتر به یک شرکت پتروشیمی یا مشابه آن میباشد وارد میشوند و پس از ورود یکی از این دو نوجوان توسط نگهبان این شرکت دستگیر میشود. عروسک ها که همواره با این نوجوانان هم مسیر هستند نقد و بررسی Unravel Two و به اتفاق یکدیگر به ماجراجویی میپردازند نیز وارد این قضیه میشوند و برای رهایی این نوجوان دستگیر شده دست به کار میشوند. در گیم پلی این قسمت ماجرا، عروسک ها به خطرناک ترین شکل ممکن با چالش های بسیار سختی دست و پنجه نرم میکنند و وارد تاسیسات این شرکت میشوند، جایی که چالش های آن اکثراً در قالب آتش و سایر مواد مشتعل میباشد. چالشی در قالب آتش که میتواند اصلی ترین خطر برای یک عروسک کاموایی محسوب شود و بلافاصله او را تبدیل به خاکستر کند. در واقع این دو عروسک با نوجوانانی پیوند دوستی بسته اند که با وجود اینکه نوجوانان قادر به دیدن آنها نیستند، اما در پشت پرده ی قضیه جانشان را به خاطر دوستانشان به خطر می اندازند. این فداکاری از سوی دو عروسک میتواند بسیار آموزنده و در عین حال تحسین برانگیز باشد. در پایان، این فداکاری عروسک ها به ثمر میرسد و آنها پس از وارد شدن به اصلی ترین قسمت استراتژیک تاسیسات این شرکت، و با دست کاری دستگاه هایی که در این بخش وجود دارد، تاسیسات شرکت را وارد وضعیت قرمز میکنند و همین امر موجب میشود که نوجوان دستگیر شده بتواند از این بند رهایی یابد. قطعاً روح این نوجوان از این قضیه خبر ندارد که تنها 2 عروسک به خطرناک ترین شکل ممکن ریسک این کار را پذیرفتند و به عنوان دو قهرمان، نوجوان را از این وضعیت نجات دادند. شیطنت های دختر و پسر نوجوان فقط به یک شرکت پتروشیمی ختم نمیشود، در امتداد داستان این دو نوجوان وارد جنگل میشوند و خراب کاری های آنان در این موقعیت مکانی نیز ادامه دارد. خسارت هایی که عروسک های کاموایی به شرکت پتروشیمی وارد کردند قابل ملاحظه است، اما آنها مجبور بودند برای نجات دوستان نوجوانشان این کار را انجام دهند، اما دردسری که در جنگل به واسطه ی دختر و پسر نوجوان ایجاد شد مهار شدنی نیست و دیگر از دست عروسک ها نیز کاری ساخته نیست، و همچنین نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت. متاسفانه شیطنت های این دو نوجوان باعث به آتش کشیده شدن جنگل شد، به گونه ای که هرچه در جریان گیم پلی پیش میرویم این آتش همچنان به سوزاندن جنگل ادامه میدهد. در امتداد قضیه، آتش به یک اسطبل اسب میرسد که همواره در حال سوخت است. در این قسمت از دست نوجوانان کاری ساخته نیست و باز هم قهرمانان اصلی داستان یعنی عروسک های قرمز و آبی رنگ کاموایی وارد عمل میشوند و باز هم به دست و پنجه نرم کردن با آتش، اسب هایی که در اسطبل هستند را آزاد میکنند تا از آتش نجات یابند. جالب قضیه اینجاست که با وجود دردسر های پی در پی که دختر و پسر نوجوان ایجاد میکنند و در کنار آن عروسک ها نیز همواره در جهت بهبود وضعیت بحرانی تلاش میکنند، اما باز هم عروسک ها دوستان خود را رها نمیکنند و همچنان با آنها همگام هستند. در پایان داستان بازی که آخرین مرحله ی آن در بالا ترین طبقه ی فانوس دریایی اتفاق میوفتد، پس از به پایان رسیدن مرحله چند عروسک کاموایی دیگر دیده میشود که در رنگ های مختلف در کنار عروسک های قرمز و آبی رنگ حضور دارند. آنها با دست به دست کردن شئ نورانی و فرستادن آن به مرکز چراغ فانوس، موجب روشن شدن آن میشوند و پس از آن فانوس برای همیشه نقد و بررسی Unravel Two در کنار دریا روشن می ماند و در همین قسمت، داستان Unravel 2 به پایان میرسد. همانطور که پیشتر گفته شد، در این بازی هیچگونه دیالوگی رد و بدل نمیشود، اما نکات آموزنده ی بسیاری در بازی وجود دارد که کاملاً تحسین برانگیز است. در واقع نویسنده ی داستان با خلاقیت خودش پیام بازی را در قالب عمل، و بدون هیچگونه سخنی بیان کرده است. در این بازی اتحاد و کار تیمی موج میزند، اینکه 2 عروسک چگونه یکدیگر را تکمیل میکنند و در کنار هم معنا پیدا میکنند. اینکه وقتی در کنار هم حضور دارند هیچگونه چالشی جلودار آنها نیست و این دو باهم میتوانند در عین کوچک بودن کار های بزرگی انجام دهند. اینکه 2 عروسک پس از یافتن یکدیگر که در واقع همزاد هم محسوب میشوند، بلافاصله با پیوند زدن نخ های کنفی خودشان به یکدیگر متصل میشوند و این اتصال در واقع همان وصلت بین آنهاست. احساساتی که بین این دو عروسک دیده میشود واقعاً جالب توجه است؛ این دو با به آغوش کشیدن یکدیگر به هم ابراز علاقه میکنند و پس از پشت سر گذاشتن چالش های سخت خوشحالی خود را بروز داده و با یکدیگر به اشتراک میگذارند. در جریان بازی برای اینکه بازیکن جدا جدا عروسک ها را حرکت ندهد، این دو قادرند تا به یکدیگر گره بخورند و 2 عروسک را تبدیل به یک عروسک بکنند.

Unravel Two Story
Unravel Two Story

گیم پلی

همانطور که گفته شد Unravel 2 در سبک Side Scrolling به صورت 3 بعدی ساخته شده است، و یکی دیگر از ساختار های اصلی آن در سبک ماجراجویی میباشد که در این خصوص نیز خیلی خوب طراحی شده است. همچنین این بازی از حالت Puzzle هم برخوردار میباشد که در قسمت های مختلفی از جریان گیم پلی وجود دارد، همچنین در این خصوص لازم به ذکر است که این بازی در جریان گیم پلی از محیط های متنوعی استفاده کرده است در بخش داستانی اشاره ی مختصری به آن صورت گرفت.

طبیعت بازی

طبیعت این بازی در قسمت های جنگلی، ناحیه شهری و صنعتی دنبال میشود و برای هر یک از طبیعت های ذکر شده چالش ها و جریان گیم پلی خاصی تدارک دیده شده است که این روند موجب تنوع در بازی میشود. خوشبختانه سازندگان در طراحی محیط بازی وقت زیادی صرف کرده اند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن حالت ماجراجویی بازی را حفظ کنند. در تمامی مراحل Unravel 2 میتوان حساسیت محیطی که در بازی وجود دارد را لمس کرد. در خصوص طبیعت جنگلی که عروسک ها از آن عبور میکنند، ساختار درخت ها نور پردازی طبیعی و نحوه ی چیدمان جزئیات طبیعت در کنار هم به شکل قابل تحسینی پیاده سازی شده است. همچنین در مجاورت آن صداگذاری بسیار عالی وجود دارد که به ریز جزئیات این قضیه نیز پرداخته شده است. به گونه ای که در بعضی مواقع سازندگان صدای محیط را طوری طراحی کرده اند که انگار بازیکن نقد و بررسی Unravel Two این صدا ها را از طریق شنوایی عروسک ها دریافت میکند. در این خصوص میتوان به رفت و آمد ماشین ها در مراحلی که عروسک ها در نواحی شهری حضور دارند اشاره کرد. در ارتباط با امکاناتی که گاهاً به صورت چالش پیش پای عروسک ها قرار میگیرد نیز این قضیه دیده میشود، جدای از مراحلی که در طبیعت جنگلی دنبال میشود، موقعیت های مکانی هستند که در قالب نواحی شهری و تاسیسات کارخانه ای قرار دارند. سازندگان در طراحی امکانات موجود در این نواحی خیلی کم از اشیاء تکراری استفاده کردند، یعنی بازیکن در حین پیشروی در بازی تنوع بسیاری در اشیاء موجود در جریان گیم پلی مشاهده میکند.

Unravel Two Gameplay
Unravel Two Gameplay

ساختار بازی

اصلی ترین امکانی که برای عروسک ها جهت جا به جایی و پشت سر گذاشتن چالش ها وجود دارد نخ کاموایی آنها میباشد. در قسمت های مختلفی که بازیکن باید پس از رسیدن به آنها واکنش فیزیکی نشان دهد گره ای وجود دارد که این گره از ترکیب رنگ های آبی و قرمز تشکیل شده است. این گره ها علامتی هستند برای بازیکن تا به او بفهمانند که در این قسمت باید عملکردی صورت بگیرد. همچنین عملکرد های مختلفی از سوی عروسک ها توسط این گره ها انجام میشود که میتوان به تاب خوردن، بالا رفتن و پایین آمدن، کشیدن، ایجاد کردن پل بین 2 گره که گاهاً به منظور پرتاب نیز از آنها استفاده میشود اشاره کرد. همانطور که در قسمت پایانی داستان بازی گفته شد: عروسک ها میتوانند نقد و بررسی Unravel Two از یکدیگر جدا شوند و یا میتوانند با هم ادغام شوند؛ اما نخ کنفی که بین آنهاست اجازه جدایی کامل از یکدیگر را به آنها نمیدهد. در جریان بازی صحنه های بسیاری دیده میشود که عروسک ها باید بدون وجود داشتن گره خاصی چالشی را پشت سر بگذارند. برای پشت سر گذاشتن این قضیه عروسک ها باید از یکدیگر جدا شوند، و یکی از آنها در نقش همان گره حاضر شود و دیگری به موضوع اصلی بپردازد، و پس از پشت سر گذاشتن آن مجدداً به واسطه ی نخ کنفی بین آنها به هم متصل گردند. Unravel 2 به گونه ای ساخته شده است که کنترل نقش بسیار موثری در جریان گیم پلی ایفا میکند. چالش های بسیاری در این بازی وجود دارد که اصلی ترین عمل بازیکن حفظ و استفاده ی درست از کنترل میباشد. در این خصوص گسترش دهندگان بازی کنترل Unravel 2 را به شکل انعطاف پذیری طراحی کرده اند که از حساسیت قابل توجهی برخوردار میباشد. گاهاً در گیم پلی بازی پیش می آید که بازیکن باید خیلی ریز بینانه عمل کند که این قضیه دستخوش کنترل بهینه ای میباشد که بر روی این بازی تعبیه شده است. یکی از مهمترین مسائلی که بازیکن در حین بازی در این عنوان باید رعایت کند تمرکز میباشد. قسمت های مختلفی در این بازی وجود دارد که بیشتر از قسمت 3 به بعد اتفاق میوفتد که بازیکن باید در حین بازی تمرکز خود را حفظ نماید. تمرکز در این قسمت ها حیاتی ترین شرایطی است که بازیکن باید رعایت کند و اگر چنین نباشد موفق به پشت سر گذاشتن چالش مورد نظر نخواهد بود. برای بازیکن در Unravel 2 دشمن خاصی وجود نقد و بررسی Unravel Two ندارد، اما در بعضی مواقع شئ آتشینی در بازی دیده میشود که در کثری از مواقع عروسک ها را دنبال میکنند تا آنها را بسوزانند. این شئ های آتشین قالباً مسافت بسیاری را جهت سوزاندن عروسک ها دنبال نمیکنند. در تعدادی از مراحل این بازی حیواناتی وجود دارند که در قالب دشمن بازیکن ظاهر میشوند. هیچگونه عملی جهت نابودی آنها صورت نمیگیرد بلکه بازیکن باید فقط از دست آنها فرار کند. از جمله این حیوانات میتوان به یک نمونه پرنده ی دونده و یک ماهی اشاره کرد که دنبال کردن آنها بخش قابل توجهی از گیم پلی آن قسمت را به خود اختصاص میدهد. یکی از قابلیت هایی که در حین دنبال کردن شئ آتشین و حیوانات صورت میگیرد هیجانی میباشد که در چنین قسمت هایی به بازیکن تحمیل میشود. گاهاً دنبال کردن آنها حسی از هیجان و دلهره را به بازیکن وارد میکند که هر لحظه میتواند با کوچکترین اشتباهی منجر به شکست شود. یکی از خصوصیات مثبت این بازی که پس از شکست بازیکن اتفاق میوفتد چنین میباشد که عروسک ها در چند قدمی همان چالش Spawn میشوند. این یعنی بازیکن مجبور نیست که تا رسیدن چالش مورد نظر مسافت نسبتاً طولانی را پیمایش کند که آیا بتواند از آن چالش عبور کند و یا دوباره شکست میخورد. چالش هایی که در این بازی وجود دارد به 2 بخش تقسیم میشود.

  • چالش هایی که ذهن بازیکن را درگیر میکند که مربوط به بخش Puzzle بازی میباشد.
  • چالش هایی که مستقیماً به سرعت عمل بازیکن و یا حفظ تمرکز آن برمیگردد.

متاسفانه در قسمت های انگشت شماری از گیم پلی بازی این دو مورد از چالش های ذکر شده واقعاً بازیکن را عصبی میکند. گاهاً پیش می آید که وقتی بازیکن به این چالش ها میرسد نا امید میشود که بتواند آن را پشت سر بگذارد. بعضی از آنها از لحاظ Puzzle واقعاً سخت و معمایی هستند که این روند برای یک بازی فانتزی چندان جالب نیست، خصوصاً اگر رده بندی سنی آن 7+ باشد. یکی از مهمترین و بهترین قابلیت هایی که در Unravel 2 وجود دارد موسیقی متن بازی میباشد. در این بازی موسیقی های بسیار زیبایی پخش میشود که اکثراً درسبک ساده و آرامش بخشی ساخته شده اند. این موسیقی ها به بازیکن کمک میکند که در آرامش بازی کند، که این روند برای چنین عنوانی در قالب نقد و بررسی Unravel Two فانتزی میتواند بسیار موثر واقع شود. از سوی دیگر موسیقی بازی با گیم پلی آن همگام است، به گونه ای که جریان بازی با ریتم موسیقی متن پیش میرود. این بازی بر خلاف نسخه اول آن یعنی Unravel که در سال 2016 منتشر شد از بازه ی زمانی بیشتری در گیم پلی خود استفاده کرده است، اما بیشتر بودن بازه زمانی آن چندان چشم گیر نیست و همانقدری که بازیکن در جریان گیم پلی وقت بیشتری صرف میکند فقط بخاطر فکری بودن و سخت تر بودن چالش های آن میباشد که آن هم برای یک بازیکن حرفه ای چندان وقت گیر نیست. در این بازی یک شئ نورانی کوچکی وجود دارد که همراه و راهنمای دو عروسک کاموایی میباشد. این شئ نورانی گاهاً بر اثر یک سری حوادث از بین میرود که پس از نابودی او عروسک ها باردیگر آن را به واسطه ی انجام یک سری اعمال خاص متولد میکنند. این شئ نورانی علاوه بر اینکه راه را مشخص میکند و منتظر میشود که بازیکن از چالش مورد نظر عبور کند، پیش می آید که با حرکت خود شیوه ی پشت سر گذاشتن از چالش را نیز به بازیکن نشان میدهد. یعنی بازیکن اگر درگیر چالش خاصی شد، میتواند به راهنمایی این شئ نورانی اتکا کند.

Unravel Two Gameplay-2
Unravel Two Gameplay-2

انتقاداتی از Unravel Two

در بخشی از گیم پلی بازی که در قسمت آخر آن اتفاق میوفتد، 2 عروسک راه سدی را باز میکنند که منجر به جاری شدن آب میشود. در این قسمت بازی برای اولین بار عروسک ها از قابلیت دو پرش (Double Jump) استفاده میکنند. این اتفاق در حالتی افتاده است که بازی در قسمت 7 ام یعنی قسمت پایانی آن دنبال میشود. اگر قرار بر استفاده از دو پرش در گیم پلی بازی بود، باید کمی پیش تر بدان پرداخته میشد، نه در قسمت پایانی بازی که آن هم در بخش دوم قسمت پایانی اتفاق افتاده است. جدا از این بحث، در گیم پلی این بازی دیده شده است که در هنگام جاری شدن آب در رودخانه، عروسک ها در آب به جای سنگ های رودخانه ای روند 2 پرش را انجام میدهند، علاوه بر آن در جریان گیم پلی این قسمت که در رودخانه دنبال میشود اشیاء آتشین دیده شده است، از لحاظ طبیعی چندان منطقی بنظر نمیرسد که در آب آتش دیده شود!. عروسک های کاموایی جهت بالا رفتن از قسمتی، نخ های خود را در یک موقعیت مشخص قلاب میکردند که بیشتر در قالب نخ های گره خورده در گیم پلی بازی دیده میشود که به قسمتی وصل شده اند. اینکه نخ ها به قسمتی گره خورده اند و عروسک ها با متصل کردن نخ هایشان به آن گره خودشان را بالا نقد و بررسی Unravel Two بکشند امری طبیعیست، اما در قسمت پایانی این بازی دیده شده است که نه قلابی وجود دارد و نه نخی، بلکه عروسک ها در واقع نخ های خود را به هوا گره میزنند تا از مسیری عبور نمایند. در گیم پلی این بازی وقتی عروسک ها بنا به هر دلیلی داخل آب میوفتادند، امکان پرش برای آنها وجود نداشت مگر آنکه به لبه ی جایی برسند؛ اما باز هم در قسمت پایانی این بازی دیده شده است که بدون وجود لبه ی جسم فیزیکی عروسک ها قادرند از داخل آب تا مسافت قابل توجهی را بپرند!. رده بندی سنی در Unravel 2 برای اشخاص 7 سال به بالا توصیه شده است. اینکه این بازی از صحنه های خشونت آمیز استفاده نمیکند، از تم های جنسی برخوردار نیست، از ساختار فانتزی بهره مند میباشد، از موسیقی متن ملایمی استفاده میکند و اثری از مواد مخدر مختلف و مشروبات الکلی نیست میتواند واجد شرایط این رده بندی سنی باشد؛ اما متاسفانه در بخش های مختلفی از گیم پلی این بازی میتوان گفت که به معنای واقعی کلمه از قالب Hard Core استفاده شده است. یعنی بعضی قسمت ها به اندازه ای سخت میباشد که قطعاً یک کودک 7 ساله از پس آن برنمیاید و اگر هم براید باید زمان طولانی را صرف آن کند. همانطور که در مقدمه ی این نوشته گفته شد: زمانبندی گیم پلی سری اول Unravel خیلی زود به پایان میرسد؛ یعنی اگر یک بازیکن حرفه ای این بازی را تجربه کند به مفید ترین شکل ممکن میتواند در طی بازه ی زمانی 3 ساعت و نیم الی 4 ساعت این بازی را به پایان برساند. با وجود اینکه زمان بیشتری برای ساختار گیم پلی عنوان دوم این بازی یعنی Unravel 2 شده است، اما انتظار میرفت که مدت زمان گیم پلی بازی خیلی بیشتر از عنوان اول آن باشد که متاسفانه اینگونه نبود.

Unravel Two Gameplay-3
Unravel Two Gameplay-3

سخن پایانی

به صورت کلی Unravel 2 عنوان تجربه برانگیزی میباشد که به شدت برای علاقمندان به سری بازی های سبک Side Scrolling و Puzzle توصیه میشود. از سوی دیگر چون این بازی از خشونت خاصی برخوردار نیست میتواند جدا از بحث سختی گیم پلی برای اشخاصی که در سنین پایین هستند یک بازی سرگرم کننده و عالی محسوب شود. همانطور که گفته شد Unravel 2 از موضوع داستان خاصی برخوردار نیست که بازیکن بخواهد آن را دنبال کند، اما در مجاورت آن نکات بسیار آموزنده ای در قالب همکاری و کار تیمی در گیم پلی این بازی دیده میشود که میتواند بازیکن را تحت تاثیر قرار دهد. این بازی توسط گسترش دهندگان تیم ColdWood Interactive ساخته شده و به واسطه ی شرکت EA وارد بازار شده است. تاریخ انتشار این بازی به 9 ژوئن 2018 برابر با 29 خرداد ماه 1397 باز میگردد و برای پلتفرم های PS4، Microsoft Windows، Xbox One و Nintendo Switch پیاده سازی شده است.

فرستادن دیدگاه

نشانی پست الکترونیک شما محفوظ خواهد بود و انتشار نخواهد یافت.

این تارنما جهت افزایش کیفیت مرور شما از کوکی ها استفاده میکند، در صورتی که از این تارنما دیدن میکنید به معنای پذیرفتن سیاست های قانون کوکی میباشد. پذیرفتنبیشتر بخوانید

سیاست حفظ حریم شخصی